U vult een SEPA machtiging in. Deze kunt u hier downloaden, op ons kantoor ophalen of wij sturen er eentje op uw verzoek naar u toe. Wij incasseren vervolgens de huur iedere maand van uw rekening rond de 1e van de maand. U heeft altijd het recht om de incasso te storneren via uw bank of om de machtiging via ons kantoor weer in te trekken. Storneer echter alleen als de afschrijving niet klopt en niet als u krap zit. Want als u de huur storneert, creëert u direct een schuld.

U kunt via www.mijntoeslagen.nl of via de belastingtelefoon (0800-0543) huur- of zorgtoeslag aanvragen.

De belastingdienst brengt u schriftelijk op de hoogte van eventuele wijzigingen. Hebt u niets ontvangen? Of hebt u hier vragen over? Neem dan contact op met de belastingdienst via telefoonnummer (0800) 05 43. Houdt hiervoor uw Burgerservicenummer bij de hand.

U kunt ook inloggen op Mijn toeslagen, daar worden de brieven van de Belastingdienst voor u bewaard.

U kunt te maken krijgen met twee soorten huurverhoging: de jaarlijkse huurverhoging per 1 juli en een huurverhoging nadat wij uw woning verbeterd hebben.

Bij de jaarlijkse huurverhoging doet de RK Woningbouwvereniging Zeist, na overleg met huurdersbelangenvereniging Prisma, u vooraf een schriftelijk voorstel. De overheid stelt hiervoor ieder jaar een maximaal percentage vast. Dit geldt voor alle woningen in de sociale sector. De nieuwe huurprijs mag niet boven de maximale huurprijs uitkomen die voor de woning geldt. Bent u het niet eens met de huurverhoging, dan kunt u vóór 1 juli bezwaar aantekenen tegen de huurverhoging.  U kunt hiervoor het formulier Bezwaarschrift jaarlijkse huurverhoging gebruiken.

De huur kan ook stijgen nadat wij uw woning verbeterd hebben. Bijvoorbeeld door het plaatsen van een CV-ketel of dubbele beglazing. Uw woning is daardoor comfortabeler en zuiniger, wat u zult merken aan uw energierekening. Een deel van de kosten die wij maken om uw woning te verbeteren, kunnen wij aan u doorberekenen. Natuurlijk maken wij hierover van te voren heldere afspraken met u.

Gronden om bezwaar te maken zijn onder andere:

  • de huurverhoging is meer dan de vastgestelde maximale huurverhoging;
  • uw huur komt door de huurverhoging boven de maximale huurprijsgrens te liggen;
  • het voorstel voor de huurverhoging is te laat verzonden (minder dan 2 maanden voor 1 juli);
  • u krijgt voor de tweede keer binnen een jaar huurverhoging.

De huur mag in principe een keer per jaar verhoogd worden. Hierop zijn twee uitzonderingen mogelijk. Een tussentijdse huurverhoging in verband met een verbetering aan de woning. Of een huurverhoging die ingehaald wordt, bijvoorbeeld omdat de jaarlijkse verhoging wegens gebreken aan de woning is uitgesteld;

Voor meer informatie kunt u ook terecht op de website van de huurcommissie (www.huurcommissie.nl).