De gemeente Zeist behandelt de urgentieaanvragen.
Een urgentieverklaring is bedoelt voor mensen die in een noodsituatie zitten en dringend een andere woning nodig hebben. U moet dan denken aan: dreigende dakloosheid van minderjarige kinderen, financiële problemen buiten uw schuld om of medische problemen.

Zie voor meer informatie ook de pagina urgentie.

De gemeente Zeist behandelt de urgentieaanvragen.
Een urgentieverklaring is bedoelt voor mensen die in een noodsituatie zitten en dringend een andere woning nodig hebben. U moet dan denken aan: dreigende dakloosheid van minderjarige kinderen, financiële problemen buiten uw schuld om of medische problemen.
Op de website van de gemeente Zeist vindt u meer informatie en kunt u digitaal de urgentie-aanvraag doen. De aanvraag kost € 73,-.

Woningcorporaties hebben de verplichting hun woningen alleen te verhuren aan huishoudens die qua grootte passen bij de woning. Om die reden vraagt u aan ons toestemming om iemand bij u in te laten wonen. Dit kan een partner zijn, maar ook een familielid of goede vriend/vriendin.

Let op! Als u iemand bij u in wilt laten wonen, dan kan dat van invloed zijn op de eventuele huur- of zorgsubsidie die u ontvangt. U kunt bij de Belastingdienst informeren of dat voor u ook geldt.

Als u iemand bij u wilt laten inwonen, kunt u daar een aanvraag tot inwoning’ voor indienen bij de RK Zeist. U als huurder en de inwonende ondertekenen allebei de aanvraag. De inwoner voegt ook een kopie van zijn of haar legitimatiebewijs toe.

Voorwaarden voor goedkeuring voor het inwonen is dat de grootte van het huishouden moet passen bij de grootte van de woning. Een inwonende heeft geen rechten en plichten ten aanzien van de RK Zeist. Hij of zij kan dus ook geen aanspraak maken op de woning als de hoofdhuurder de woning verlaat of overlijdt.

In de huurovereenkomst staat dat de huurder zijn hoofdverblijf in de woning heeft. Maar hoe zit dat als u bijvoorbeeld vanwege studie of werk tijdelijk naar een andere regio moet of zelfs naar het buitenland? U kunt dan iemand tijdelijk in uw huis laten wonen. Die persoon noemen we een huisbewaarder.

Een huisbewaarder is een persoon die, met toestemming van de RK Zeist en onder bepaalde voorwaarden, voor de woning zorgt en daar verblijft tijdens uw afwezigheid. De periode van huisbewaring is minimaal 3 maanden en maximaal een jaar. Verlenging van deze termijn is niet mogelijk.

U kunt huisbewaarderschap aanvragen wanneer u als huurder kunt aantonen dat u:

  • voor werk buiten de regio moet zijn;
  • voor studie buiten de regio moet zijn;
  • vanwege detentie afwezig bent;
  • vanwege een ‘wereldreis’ afwezig bent

Voor meer informatie of het aanvragen van een huisbewaarderschap kunt u het aanvraagformulier huisbewaarderschap downloaden en bij aanvraag bij ons inleveren.

U betaalt vóór de eerste van de maand de volledige huur voor de komende maand.