In de huurovereenkomst staat dat de huurder zijn hoofdverblijf in de woning heeft. Maar hoe zit dat als u bijvoorbeeld vanwege studie of werk tijdelijk naar een andere regio moet of zelfs naar het buitenland? U kunt dan iemand tijdelijk in uw huis laten wonen. Die persoon noemen we een huisbewaarder.

Een huisbewaarder is een persoon die, met toestemming van de RK Zeist en onder bepaalde voorwaarden, voor de woning zorgt en daar verblijft tijdens uw afwezigheid. De periode van huisbewaring is minimaal 3 maanden en maximaal een jaar. Verlenging van deze termijn is niet mogelijk.

U kunt huisbewaarderschap aanvragen wanneer u als huurder kunt aantonen dat u:

  • voor werk buiten de regio moet zijn;
  • voor studie buiten de regio moet zijn;
  • vanwege detentie afwezig bent;
  • vanwege een ‘wereldreis’ afwezig bent

Voor meer informatie of het aanvragen van een huisbewaarderschap kunt u het aanvraagformulier huisbewaarderschap downloaden en bij aanvraag bij ons inleveren.

U betaalt vóór de eerste van de maand de volledige huur voor de komende maand.

U kunt ons machtigen met een SEPA machtiging, wij incasseren vervolgens rond de 1e van de maand de huur van uw rekening.

U kunt er ook voor kiezen om de huur zelf  aan ons over te maken. U ontvangt dan elke maand een acceptgiro van ons en u zorgt ervoor dat de huur voor de eerste van de maand op onze rekening staat.

U vult een SEPA machtiging in. Deze kunt u hier downloaden, op ons kantoor ophalen of wij sturen er eentje op uw verzoek naar u toe. Wij incasseren vervolgens de huur iedere maand van uw rekening rond de 1e van de maand. U heeft altijd het recht om de incasso te storneren via uw bank of om de machtiging via ons kantoor weer in te trekken. Storneer echter alleen als de afschrijving niet klopt en niet als u krap zit. Want als u de huur storneert, creëert u direct een schuld.

U kunt via www.mijntoeslagen.nl of via de belastingtelefoon (0800-0543) huur- of zorgtoeslag aanvragen.